MOTIVERING ÄR VIKTIGT FÖR ATT LÄRA …
Men kanske är ditt barn varken motiverat att läsa eller lära sig något nytt eftersom bokstäverna inte är vettiga.
Detta gäller på engelska, matematik, spanska eller ett fjärde ämne.
Du kanske tänker:
“ Hur motiverar jag mitt dyslexiska barn att läsa? ”
Du kanske har nått en punkt där det blir utmanande att fortsätta komma med en “morot” för ditt barn …
Och ditt barn är fortfarande inte motiverat att sitta i 20 minuter och läsa brev som inte ger någon mening.
Istället visar bokstäverna ditt barn om och om igen att de inte förstår ljuden på samma sätt som deras kamrater gör, eller som deras lärare förväntar sig.
Suck. Vad ska du göra?
Kan du ens motivera dig själv att fortsätta försöka uppmuntra ditt barn?
Kan jag vara ärlig?
… Svaret är faktiskt nej!
MEN lyckligtvis kan du hjälp ditt barn att hitta motivationen för att förbättra sin läsning.
Om du är redo för det, skulle jag vilja berätta varför motivationen inte kan dras direkt från en låda under skrivbordet. Och vad du kan göra för att hjälpa ditt barn med bokstäverna.
Så låt oss titta närmare på allt detta tillsammans.
Mitt barn är dyslexiker
“Vad är dyslexi, och vad betyder det för mitt barn?” Har du också letat efter svar på det?
Förstå ditt dyslexiska barn
Det kan vara utmanande att vara förälder och hjälpa till med läxorna utan att bli frustrerad.
Använd appar och verktyg
Har du också funderat på vilka appar och program som är bäst? Då kan ditt barn få sina läxor gjort utan problem …
VAD ÄR MOTIVERING?
Först vill jag ge dig en kort översikt över vad motivation egentligen är.
Bara så att vi är på samma sida eftersom det finns många tillvägagångssätt.
Du kanske hade samma idé som jag hade:
Är motivation när jag får en efterrätt för att göra något, ber min mamma mig om det?
Eller är jag motiverad när jag tycker att allt jag gör är spännande?
Eller ett tredje alternativ?
Kort sagt – motivation är det som ger oss energi att agera.
Enligt en allmänt accepterad metod finns det fyra grundläggande typer av motivation, och jag skulle vilja presentera dem för dig.
1 – Inre motivation
Ditt barn får det när deras ansträngningar skapar en inre glädje.
Det händer till exempel när ditt barn får information om något de är intresserade av.
För mig händer det om jag läser om ett ämne som jag tycker är intressant. Eller om jag lyssnar på en podcast som får mig att vilja läsa om ett ämne.
Då är min läsning helt frivillig.
2 – Yttre motivation
Ditt barn når det när deras handlingar till exempel ger dem beröm från dig eller bra betyg från läraren.
I synnerhet för dyslektiska människor vänds denna typ av motivation ofta och blir negativ eftersom vi försöker undvika en konsekvens. Vi avstår från att läsa eftersom vi vet att det inte kommer att ge oss beröm och gott beröm, men ofta obekväma upplevelser.
Som barn kunde jag nå yttre motivation. Den positiva versionen när min mamma berömde mig när jag läste några ord korrekt.
Men jag undvek ofta att läsa och kom med alla slags problem i skolan, så jag skulle inte behöva läsa högt. Jag skulle istället skälas ut än att riskera att mina kamrater och lärare får reda på att jag inte känner till bokstäverna.
Jag skulle inte uppmuntra ditt barn att använda den strategin. Men tyvärr är det ofta ett sätt att dölja vår svaghet.
3 – Social motivation
Ditt barn får social motivation när de skapar lycka och tillfredsställelse hos andra. Det handlar inte om att glädja andra utan istället se till att ditt barn får en känsla av att de betyder något för andra.
Det kan till exempel vara att ditt barn hjälper ett yngre syskon att läsa något högt.
Jag kommer inte ihåg att jag hittat social motivation genom att läsa.
(Och det är inte bara för att jag som yngsta inte hade någon att hjälpa till att läsa något).
Men jag hittade det på fritiden när jag spelade handboll. Jag var bra på det, och mina handlingar på banan innebar något för hela laget.
4 – Prestationsmotivation
Ditt barn får detta när deras prestanda stärker sitt ego och är bättre än andra. Jag uppnådde sällan denna typ av motivation i skolan.
Men jag upplevde det när jag blev äldre när vi hade projekt, och jag kunde bidra med andra saker än bokstäver och ord.
Jag visade mina ansträngningar att lära mig och förstå nya saker för läraren genom t.ex. modeller av saker vi arbetat med. Jag kunde presentera många ämnen genom att använda dessa. Jag behövde inte en affisch fylld med ord att presentera för mina kamrater och lärarna.
Den dyslexiska hjärnan
Har du också undrat om det är något fel med ditt dyslexiska barns hjärna? Det är, varför huvudet inte kan förstå de irriterande bokstäverna.
Accepterar dyslexi
Har ditt barn också svårt att prata om sina tankar och känslor när bokstäverna retar dem?
Svårigheter med att lära sig läsa
Har mitt barn lässvårigheter eller dyslexi? Du kan se att ditt barn kämpar med bokstäverna, men hur går ditt barn framåt?
VAD OM BELÖNNINGEN?
Både inre och social motivation, och till viss del prestationsmotivation, skapar den bästa typen av lärande.
Men hur är det med yttre motivation?
Det är den typen av motivation som vi alla använder när vi berömmer våra barns prestationer. Och kom med belöningar för att våra barn ska studera.
Ja, men denna typ av motivation får bara ditt barn för beröm och erkännande.
Det betyder att ditt barn inte nödvändigtvis kommer att lära sig något djupare.
Om beröm och erkännande driver ditt barn mot verklig, är det förmodligen ett fall av social motivation.
Dessutom är det också viktigt att komma ihåg att det som motiverar dig kanske inte motiverar ditt barn.
OK, men varför är motivation då viktigt?
MOTIVERING ÄR VIKTIGT FÖR ATT LÄRA
Det är väldigt enkelt.
Om vi inte är motiverade gör vi ingenting.
Biologiskt sett är motivation ett verktyg för att överleva. När våra egna handlingar skapar lycka och njutning kommer vi att arbeta mot nya mål. Vi är så att säga skapade för att motivera oss själva.
Det betyder också att du inte kan motivera ditt barn. Ditt barn måste motiveras av sig själv att vidta åtgärder.
Du kan dock skapa en miljö där ditt barn kommer att motiveras.
VARFÖR DU INTE KAN MOTIVERA DITT BARN FÖR BARA NÅGOT …
Låt mig förklara mer.
Ditt barn behöver självbestämmande. Det gör vi alla.
Det betyder att vi behöver autonomi, kompetens och en känsla av gemenskap.
Först och främst betyder det att vårt sätt att uppträda måste godkännas av oss själva och följa våra värderingar och intressen.
Denna autonomi innebär att vi kan göra något som andra vill att vi ska göra om det passar med våra egna värderingar.
Vi behöver också kompetenser.
Det innebär att vi ska kunna skapa ett resultat i vår miljö. Vi behöver en känsla av att göra något meningsfullt.
Dessutom måste vi också utveckla en känsla av gemenskap med andra människor. Känslan av att vara en del av en social gemenskap.
När vi har alla tre elementen kan vi motivera oss själva.
Så du kan bara få ditt barn att göra något om ditt barn upplever att det du vill att ditt barn ska göra är i linje med vad ditt barn tycker är rättvist och intressant.
Till exempel blir jag motiverad att läsa något som intresserar mig – inte något som andra säger till mig att göra, att vara bättre på att läsa.
Så vad kan du faktiskt göra?
TRE FÖRSLAG FÖR DIG
Förutom att vara medveten om att ditt barn kanske inte motiveras av det som motiverar dig, och att du bör fokusera på att skapa en miljö som gör att ditt barn kan motiveras, så har jag också tre förslag till dig.
1 – Hjälp ditt barn att hitta något intressant
Som en dyslexiker är du inte en mästare vid läsning, och jag tror att väldigt få dyslexiker tycker om att hela tiden få veta att de inte är bra på att läsa.
Om ditt barn ska motiveras att läsa, måste det vara intressant.
Den inre motivationen måste motiveras så att ditt barn tänker: ”Det är fantastiskt. Jag skulle vilja veta mer om det. ”
Och då spelar det ingen roll vad ämnet är.
Fotboll, parkour, woodlice, kakor, isländska ponnyer, traktorer, broderier …
2 – Ge all din kärlek
Ditt barn är inte dumt.
Du kan alltid öva och bli bättre.
Redan där ser ditt barn att det finns en chans att bokstäverna inte alltid kommer att vara ansvariga.
Och bokstäverna bör inte avgöra hur ditt barn lär sig.
Det är därför jag har skrivit en artikel om olika inlärningsstilar, där du kan hitta inspiration för att öppna ditt barns ögon för sina egna möjligheter.
3 – Gör små steg (och ändra sammanhanget)
Du har nog läst hela denna artikel eftersom ditt barn är svårt att läsa. Och du vill ändra det.
Ditt barn kanske inte känner att han eller hon har kontroll över bokstäverna. Och hur fantastiskt är det att fortsätta göra något som du inte har kompetens att göra?
Men genom att se att det kan göras kan det skapa en positiv prestationsmotivation.
Så till exempel, istället för att läsa 20 minuter varje dag, kan du behöva börja med mindre steg och bara läsa i några minuter.
Jag kan faktiskt ge dig lite matte också.
Om ditt barn bara förbättras med 0,5 procent varje dag (ja, det är små steg), skulle ditt barn bli sex gånger bättre på ett år.
Matematiken är bara för att illustrera min poäng att det kan ge fantastiska resultat att börja smått.
Därför måste du hjälpa ditt barn att ta små steg för att inse “Jag kan göra det här!”.
Ibland hjälper det att ändra sammanhanget – det betyder hur, när och var ditt barns läsning äger rum.
Det kan vara så att läsningen inte borde äga rum precis före middagen, där energin är för låg, utan istället efteråt, där energin är hög.
Det kan också vara så att du måste sitta tillsammans någonstans mysigt, eller att ditt barn föredrar att sitta ensam utan avbrott.
Det finns många alternativ, och du kan bli inspirerad av ditt barns föredragna lässtil.
Sammantaget måste du skapa en miljö som säkerställer att ditt barn inser att deras ansträngningar gör det lättare att läsa. Då blir ditt barn motiverat.
Lärande stilar som en dyslexisk person
Många tror att en dyslektisk person har svårare att lära sig och färre alternativ för vidareutbildning. Men det är inte sant…
Glädjen att lära sig nya saker
Känslor är den främsta motorn för lärande. Önskar du också att ditt barn skulle vara mer angelägen om att lära sig nya saker i skolan?
Jesper Sehested
Dyslektiker, författare, talare och mentor
Källor:
- Biggs, J. & Tang, C. (2011), ‘Teaching for Quality Learning at University’
- Lauridsen, Ole (2016), ‘Hjernen og læring’
- Ryan, Richard M. & Deci, Edward L. (2017), ‘Självbestämningsteori: grundläggande psykologiska behov i motivation, utveckling och välbefinnande’