Har ditt barn svårt att läsa?
“Hjälp! Vad gör jag? Hur hjälper jag mitt barn att lära sig läsa (och stava)? ”
Du kan bli frestad att klämma brev med ditt barn.
Men det finns ingen nytta.
Det hjälper dock om du pratar med ditt barn om följande:
1) Hur det känns att ha svårt att läsa och
2) vad det innebär att ha lässvårigheter.
Genom att göra det gör du skillnad för ditt barn.
Och för att ditt barn ser läsutmaningen annorlunda än du.
Det finns två sätt att titta på utmaningen; ur ditt perspektiv och ditt barns.
Ditt barn ser utmaningarna från sin värld, och du måste vara där för att hjälpa dem.
Är du redo?
Låt oss sedan titta närmare på ditt barns lässvårigheter tillsammans.
Mitt barn är dyslexiker
“Vad är dyslexi, och vad betyder det för mitt barn?” Har du också letat efter svar på det?
Förstå ditt dyslexiska barn
Det kan vara utmanande att vara förälder och hjälpa till med läxorna utan att bli frustrerad.
Använd appar och verktyg
Har du också funderat på vilka appar och program som är bäst? Då kan ditt barn få sina läxor gjort utan problem …
VAD DU SIER
Du ser att ditt barn har svårt att läsa (och stava).
Och du ser att ditt barn antingen reagerar på ett intro- eller extrovert sätt jämfört med andra inlärningssituationer.
Det kan till exempel vara att bli arg och göra problem. Eller vara ledsen, dra tillbaka och vara tyst.
Vad du ser är både den specifika lässvårigheten och de psykologiska konsekvenserna av att ha svårt att läsa.
Låt oss ta en närmare titt på den första, lässvårigheten i sig.
Ditt barns lässvårigheter uppträder eftersom kraven för deras läsning är större än deras förmågor (Elbro, 2007). Om det inte fanns några krav på ditt barns läsnivå, skulle du (och andra vuxna) inte kunna säga att ditt barn har lässvårigheter.
Men skriftspråket är ett bra sätt att förvärva kunskap (för många människor), så vi kommer att fortsätta att ha krav på läsnivåer i vårt samhälle.
Därför kommer ditt barn att ha lässvårigheter om ditt barn inte läser på den förväntade nivån.
Det är dock inte samma sak som att säga att ditt barn inte kommer att kunna nå den förväntade läsnivån.
Lässvårigheten kan bero på att ditt barn har så kallade avkodnings- eller förståelsesvårigheter. Eller båda. (Samuelsson et al., 2012)
Avkodningssvårigheter beror på funktionshinder i hjärnans språkcentrum, vilket gör det svårt att översätta bokstäver till ljud. Det är det som orsakar dyslexi , som du kan läsa mer om här.
Förståelseproblem kan bero på följande:
- Låg ordförråd jämfört med barnets ålder.
- Lågt arbetsminne
- Brist på förmåga att koppla samman kunskap i texten och koppla kunskap från texten till kunskap utanför texten (Samuelsson et al., 2012).
Listan är inte uttömmande.
Lässvårigheter uppträder vanligtvis när ditt barn börjar skolan, där det ställs krav på läsförmåga.
Det bästa du kan göra för att hjälpa ditt barn att utveckla sin läskompetens är att hitta professionell hjälp med läsning.
Det är viktigt att söka hjälp som är baserad på forskning eftersom lässvårigheter inte har en enda orsak.
En god förståelse för orsakerna till ditt barns lässvårigheter är avgörande för vilken typ av professionell hjälp ditt barn behöver.
Det är en bra idé att börja med att kontakta ditt barns engelska lärare eller en lässpecialist om du observerar att ditt barn har lässvårigheter.
LÄSNING AV HJÄLP ÄR INTE RÄTT PÅ SITT
Här är du den största hjälpen för ditt barn.
Du kan se de psykologiska konsekvenserna av att ha svårt att lära sig läsa. Om ditt barn inte får hjälp med att hantera det blir det svårt att dra full nytta av extra läshjälp.
Känslan av nederlag har kanske redan planterats i ditt barn, och det måste hanteras innan ditt barn läser för att få extra läshjälp.
Det leder oss till den andra synvinkeln när det gäller ditt barns lässvårigheter. Ditt barn.
Ditt barn ser inte, som du och andra vuxna, att de har lässvårigheter eftersom samhället ställer krav på din läsnivå.
Accepterar dyslexi
Har ditt barn också svårt att prata om sina tankar och känslor när bokstäverna retar dem?
Den dyslexiska hjärnan
Har du också undrat om det är något fel med ditt dyslexiska barns hjärna? Det är, varför huvudet inte kan förstå de irriterande bokstäverna.
Motivation att läsa
Vill du också motivera ditt barn att läsa mer? Och är det svårt att hitta rätt “morot”?
VAD DITT BARN SIER
Tvärtom ser ditt barn att han eller hon inte kan göra samma saker som sina kamrater. Ditt barn ser att andra barn kan läsa texterna i skolan. Det påverkar ditt barns tankar om sig själva.
Detta innebär att barn med lässvårigheter inte ser sina egna lässvårigheter, men de ser världen med sina lässvårigheter (Holmgaard, 2009).
Ditt barn ser lässituationer med de känslomässiga konsekvenser som en lässvårighet kan framkalla.
Ditt barn kan lätt känna sig annorlunda, ensam och dum. Och kanske skyldig att inte vara lika bra som de andra barnen.
Det kan vara så att ditt barn känner ett nederlag och känner sig fel jämfört med andra.
Hur ditt barns känslor påverkas beror på individen, men barn med lässvårigheter har alla extra saker att arbeta igenom när de lär sig läsa.
Det är de känslor som uppstår när man inte är som andra barn.
Därför är det viktigt att arbeta med ditt barns självförtroende och självförtroende, så att ditt barn kan hantera de känslomässiga utmaningar som läsbesvär kan orsaka.
Det är också på den emotionella nivån där du, i synnerhet, kan hjälpa ditt barn. Eftersom det är ditt barn, känner du dem bäst.
VAD KAN DU GÖRA
Först och främst kan du börja med att prata med ditt barn om de tankar och känslor som du observerar genom deras beteende. På det sättet kan ditt barn öppna för känslor som du inte hade funderat på.
Samtidigt kan du hjälpa ditt barn att räkna ut vad man ska göra när känslorna blir överväldigande.
En fördel med att prata med ditt barn är att ditt barn känner sig sett och förstådd. Ditt barn ser att han eller hon inte har fel eller ensam. Det hjälper deras självvärde.
Egenvärde är särskilt viktigt när ditt barn måste arbeta igenom hinder med bokstäverna.
Ditt barn ser att de behöver använda mer energi än sina klasskamrater på bokstäverna. Ditt barn behöver veta att de är lika värdefulla som andra barn, även om bokstäverna visar att andra är bättre på att läsa.
Dessutom kan många barn dra nytta av att förstå vad som är lässvårigheter. Det betyder att du också kan hjälpa ditt barn att förstå vad det innebär att ha svårt att läsa (och stava) – och vad det betyder.
Även om läsning är ett sätt att göra det bra i skolan betyder det inte att du inte kan förbättra och uppnå dina drömmar. Och det är inte detsamma som att inte kunna lära sig någonting.
Du, ditt barn och jag lär oss inte på liknande sätt. Kanske lär ditt barn genom att lyssna, medan du lär dig genom att titta på. Eller genom att röra vid saker eller flytta runt.
Lärande stilar är individuella. Det är inte säkert att ditt barn lär sig bäst genom att läsa, oavsett om de är bra på att läsa eller inte.
Så mitt råd till dig är, inte förvånande, att du ska se utmaningarna ur ditt barns synvinkel.
1 – Prata med ditt barn om att känna sig annorlunda
Det första ditt barn märker är att de skiljer sig från sina kamrater i skolan. Det kan ge ditt barn många negativa känslor kopplade till att vara utanför ”normen”.
Vi trivs alla med erkännande och kontakt med andra. Det gäller både dig, ditt barn och mig.
Så börja hjälpa ditt barn att prata om känslorna. Låt ditt barn inse att de varken är dumma, fel eller lat.
….
Ja, jag ska erkänna det. Det kan vara riktigt svårt. Var ska man börja?
Kanske stängs ditt barn av, blir lynnigt eller ett tredje alternativ när du frågar hur det går med skolan.
2 – Berätta för ditt barn vad det innebär att ha lässvårigheter
Ditt barn är inte dumt.
Du kan alltid öva och bli bättre.
Redan där kommer ditt barn att se att det finns hopp och att bokstäverna inte behöver dominera sina liv.
Bokstäverna behöver inte heller bestämma hur ditt barn lär sig bäst.
Det är därför jag har skrivit den här artikeln om inlärningsstil, som du kan använda för inspiration och göra ditt barn medvetet om sina egna möjligheter.
3 – Prata med ditt barns lärare och andra yrkesverksamma
Svårigheterna med att lära sig läsa måste hanteras av en kompetent professionell.
Det finns inte en enda lösning för alla barn. Ditt barn passar inte in i en viss låda med lärande (talar om inlärningsstilar!)
Vad som hjälper ditt barn att bli bättre vid läsning (och stavning) beror på vilken särskild utmaning ditt barn har. Professionella kan hjälpa till att räkna ut det.
Så prata med ditt barns lärare och lässpecialister på ditt barns skola. Om du söker ytterligare hjälp, bedöm sedan noggrant alla erbjudanden om “läkning” som du kan stöta på i din forskning.
Lärande stilar som en dyslexisk person
Många tror att en dyslektisk person har svårare att lära sig och färre alternativ för vidareutbildning. Men det är inte sant…
Glädjen att lära sig nya saker
Känslor är den främsta motorn för lärande. Önskar du också att ditt barn skulle vara mer angelägen om att lära sig nya saker i skolan?
Jesper Sehested
Dyslektiker, författare, talare och mentor
Källor:
Elbro, Carsten (2007), ‘Läsevanskeligheder’
Samuelsson, Stefan, m.fl., (2012), ‘Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget’
Holmgaard, Aase (2009), ‘Tegn på læsevanskeligheder’