Vad har känslor att göra med lärande?
ALLT!
Du kanske kommer ihåg situationer i skolan där ditt hjärta slår snabbare och snabbare när du kan se att det snart är din tur att läsa, gå upp till tavlan, presentera för hela klassen eller liknande?
Just där, när din rädsla för att inte veta ämnet skulle ta över. Och kanske kändes som att fly från situationen.
I dessa situationer kunde du inte heller lära dig något nytt.
Det var inte ditt fel. Det var din hjärna som bad dig springa.
Men varför?
Och varför är det ofta att din dyslektiker barnet känner så här?
Kan det vara annorlunda?
ja!
Låt oss ta en promenad i hjärnan med alla känslor.
Här kommer jag att visa varför känslor är den främsta motorn för inlärning.
Mitt barn är dyslexiker
“Vad är dyslexi, och vad betyder det för mitt barn?” Har du också letat efter svar på det?
Den dyslexiska hjärnan
Har du också undrat om det är något fel med ditt dyslexiska barns hjärna? Det är, varför huvudet inte kan förstå de irriterande bokstäverna.
Accepterar dyslexi
Har ditt barn också svårt att prata om sina tankar och känslor när bokstäverna retar dem?
KÄNLIGHETER ÄR DEN PRIMÄRA MOTOREN FÖR LÄRING
Våra hjärnor är programmerade för att reagera på våra känslor.
Positiva känslor ger oss bland annat en törst efter kunskap, fokus och lycka.
Negativa känslor kan å andra sidan göra oss nervösa, skapa ångest och ovilja att vidta åtgärder.
Så när vi befinner oss i en inlärningssituation fylld med positiva känslor är vi redo att lära oss. Inte bara det, men när kunskap är knuten till positiva känslor är det lättare att komma ihåg i hjärnan.
Det betyder att vi kan använda den om och om igen.
Och när vi kommer ihåg denna kunskap aktiveras de positiva känslorna igen. Känslorna får oss att vilja lära oss ännu mer.
Voila! Det är som att ta en tur i en karusell som bara blir bättre och bättre.
Vår hjärna är som en karusell som styr hur bra vi lär oss. Känslorna är karusellens motor. Ju roligare karusellen är att åka, desto mer lär vi oss.
Och du kanske har gissat vad som händer när de negativa känslorna har tagit över …
Karusellen stannar.
Musiken slutar.
Lamporna släcks.
Naturligtvis påverkar andra saker hur bra karusellen går. Till exempel om den tekniska nivån är rätt, motivation för inlärning och ditt barns inlärningsstil.
Men nu håller vi vårt fokus på känslorna.
GÅ AV KARUSELLET FÖR EN ÖGONBLICK
Vi borde inte stanna i de negativa känslorna för länge, men det är bra att veta vad som händer med dem. Då kan vi agera på dem.
De negativa känslorna säger oss också något viktigt – att vi lär oss mindre när de är närvarande.
Lyckligtvis är det inte alla negativa känslor som får ditt barns lärande att stoppa. Om ditt barn till exempel är försiktig eller tillbakadragen gör det inlärningsprocessen långsammare. Men om ditt barn är orolig, slutar inlärningsprocessen helt.
Det beror på att det finns en liten del av hjärnan som kallas amygdala, som skickar signaler till kroppen om den ska slåss eller fly. Det är sällan det bästa att göra.
Men det är helt naturligt. Vi har varit så här sedan urminnes tider, så det är inget speciellt för ditt dyslexiska barn.
När det händer stannar karusellen plötsligt, vi hoppar av och springer.
Vi kan inte kontrollera det. Det finns en blockering. Vi kan inte lära oss någonting.
Jag har upplevt det många gånger som en person med dyslexi.
Både när jag satt i skolan och såg var det snart min tur att läsa högt och hemma med efterfrågan på läxor som inte passade min nivå alls.
Kanske har ditt barn upplevt något liknande?
STRESS ÄR BRA …
Ja, du läste rätt.
Om vi ser stress i kroppen, som ångest som stoppar ditt barns inlärning helt, är självklart inte stress bra.
Men vissa typer av stress är positiva.
Lite stress kan vara till nytta för ditt barns lärande.
Det händer precis där ditt barn pressas förbi gränsen för vad de kan göra just nu.
Samtidigt har ditt barn stöd för att komma till en plats där de lär sig något nytt. Professionella kallar det byggnadsställning. Ja, precis som en byggnadsställning.
Det är just där ditt barn kan gå högre på inlärningskurvens okända territorium med hjälp från en byggnadsställning av stöd och vägledning.
Vår hjärna gillar denna typ av mild stress eftersom den har utformats för att utmanas. Det vill lära sig. Ditt barn vill lära sig.
Här är det viktigt att hitta rätt nivå av mild stress för ditt dyslexiska barn. Ditt barn kommer sannolikt inte att lära sig nya saker på samma nivå som sina kamrater när det gäller bokstäver och ord.
Låt mig förklara.
Om det finns en uppgift i skolan att skriva om ett specifikt ämne, till exempel “Vad har du gjort under din sommarlov?” eller “Vad kan människor göra för att bekämpa klimatförändringar?” då är ditt barn på samma nivå som sina kamrater och kan skriva om ämnet. Poängen där ditt dyslexiska barn utmanas är om kraven på läsning och stavning är på samma nivå som deras kamrater.
Därför är det inte meningsfullt att driva ditt barn att göra samma nivå när det gäller läsning och stavning som sina klasskamrater om det är för svårt för ditt barn. Då riskerar ditt barn att inte få uppgiften alls.
Å andra sidan kan ditt barn också pressas för lite.
Om det finns för få krav på ditt barn kommer de troligen att bli uttråkade. Det skapar inte bättre läs- eller stavningsförmåga. Med andra ord – inlärningsnivån ska vara precis där ditt barn rör sig ett steg upp från vad de kunde tidigare.
Förstå ditt dyslexiska barn
Det kan vara utmanande att vara förälder och hjälpa till med läxorna utan att bli frustrerad.
Använd appar och verktyg
Har du också funderat på vilka appar och program som är bäst? Då kan ditt barn få sina läxor gjort utan problem …
Lärande stilar som en dyslexisk person
Många tror att en dyslektisk person har svårare att lära sig och färre alternativ för vidareutbildning. Men det är inte sant…
Så, vill du gå tillbaka till den roliga turen på karusellen?
Du kan hjälpa till att skapa det för ditt barn.
1 – Prata om känslorna – både positiva och negativa
De negativa känslorna kan inte förvaras när de dyker upp. Och de dyker upp ibland. Vi kan inte kontrollera det, och det kräver mycket energi för att försöka.
Men om ditt barn kan förstå och acceptera varför vissa känslor uppstår när bokstäverna dyker upp, kommer de att kunna hantera det konstruktivt.
Till exempel har de flesta barn lärt sig att de ska hitta en vuxen för att få hjälp när de känner sig ledsna.
På samma sätt kan ditt barn med stöd från dig och andra vuxna gå vidare från situationer där deras kropp fryser när de ska läsa högt i klassen. Det kan till exempel innebära att jag är modig för att säga: “Jag är dyslexiker, så jag måste träna innan jag måste läsa högt för andra.”
Kom också ihåg de positiva känslorna.
De hjälper till att stärka ditt barns självförtroende och självförtroende.
Det är två viktiga saker i ditt barns liv. Både i skolan, hemma och på fritiden.
I skolan kan en hög grad av självförtroende och självförtroende påverka ditt barns tro på deras förmågor – även på engelska.
2 – Skapa lycka och ställ krav
Enkelt uttryckt – vi lär oss det bästa i en atmosfär med lycka och avkoppling och rätt nivå av krav på våra förmågor.
Om du bidrar med en fantastisk atmosfär när du behöver göra läxor, tar karusellen redan fart.
Ditt barn påverkas av dina spegelneuroner. Om du är positiv och ler mycket, kommer det att påverka ditt barn.
Det är riktigt smart.
Du kanske också känner till denna effekt från en promenad på gatan. Om du träffar någon som ler, gör du det också automatiskt. Även om du inte känner till den andra personen.
Forskning visar att skratt och humor är bra för lärande.
När vi skrattar skapar kemiska processer i hjärnan lycka och mer syre i blodet, vilket ger mer energi till hjärnan. Och det ökar vår förmåga att hämta kunskap, komma ihåg och lösa problem.
Så om du kan få skrattet och den goda atmosfären igång, blir det mycket roligare.
Samtidigt bör den tekniska nivån passa ditt barn.
Jag vet att du inte är utbildad för att bedöma detta, så det är bättre att prata med ditt barns lärare eller andra yrkesverksamma.
Men du kan alltid se om ditt barn har svårt eller lätt att göra uppgifterna när du gör läxor. Om så är fallet bör nivån justeras.
Ett annat extra tips för att skapa en bra atmosfär är att överväga om fysiskt utrymme påverkar ditt barns känslor.
Är det till exempel en mysig plats att göra läxor?
De fysiska omgivningarna är nära kopplade till ditt barns inlärningsstil. Om du vill lära dig mer om det har jag skrivit en artikel om inlärningsstilar åt dig här.
3 – Gör misstag till positiva
Vi med dyslexi är bra på att göra misstag när det gäller bokstäver och ord.
Vi kan antingen välja att vara ledsna och stänga boken.
Eller så kan vi få hjälp att lösa misstaget och lära oss av det nästa gång vi står inför samma ord.
En sak är säker, om ditt barn stänger boken, slutar inlärningen.
Ditt barn måste veta att det är okej att göra misstag.
Karusellresan är över för nu.
Jag hoppas att resan var insiktsfull.
Motivation att läsa
Vill du också motivera ditt barn att läsa mer? Och är det svårt att hitta rätt “morot”?
Svårigheter med att lära sig läsa
Har mitt barn lässvårigheter eller dyslexi? Du kan se att ditt barn kämpar med bokstäverna, men hur går ditt barn framåt?
Jesper Sehested
Dyslektiker, författare, talare och mentor
Källor:
Lauridsen, Ole (2016), ‘Hjernen og læring’.